Heinrich Hermanns (1862-1942)

Heinrich wordt gezien als een schilder uit de zogenaamde "Dusseldorfer Schule", de kunstacademie in Dusseldorf die eind 19e eeuw veel schilders voortbracht. Hij was mede oprichter van de "Lucas Club" die aansluiting zocht bij de Haagse School en de School van Barbizon, een verbinding met het Impressionisme.

Hij maakte vele reizen naar Italie, Frankrijk en Spanje maar ontwikkelde een voorliefde voor het Nederlandse landschap. Hij aquareleerde veel ter plaatse en maakte schetsen om deze later in zijn atelier uit te werken. Satdsgezichten, havens, boeren, markten, zijn allemaal onderwerpen van zijn interesse. 

Ook in Dordrecht heeft hij veel gewerkt en soms komen deze Dordtse werken op de markt. In onze collectie zijn drie werken te vinden.

1. Het eerste is een gezicht op de ingang van de Grote Kerk aan het eind van een dienst. We zien de mensen de kerk verlaten, in klederdracht, op zijn zondagsbest. Opvallend is dat het schilderij gemaakt is voor 1920, aangezien er daarna een verbouwing heeft plaatsgevonden naar hoe de kerk er nu uitziet. De oude foto bewijst dit!  Ook het hek van het pand tegenover de ingang is nog steeds terug te vinden. Olieverf op doek, 70 x 55 cm. 

2. Het tweede werk is een gezicht op de Vismarkt, maar dan verscholen achter het pandje dat hoorde bij de vissteiger, het puntje van het dak is nog net terug te zien. Prachtig zijn de kleuren van de personen in de bootjes die aangemeerd liggen en de huizen staan er nog precies hetzelfde bij. Olieverf op maroufle, 37 x 50 cm.

3. Het derde werk laat de Wijnhaven zien, met de mattenkade, ongeveer vanaf hotel Bellevue. Mooi is de hooischuit en de nieuwbrug in de verte. Een prachtig stukje Dordt dat helaas niet meer zo terug te vinden is. Olieverf op doek, 90 x 115 cm.