Aad Hofman

Al dertig jaar schildert hij op zijn eigen wijze de vergankelijkheid van de ons omringende natuur. Gedroogde bloemen en bladeren, oude stukken hout met afbladderende verf en roestig staal sieren de stillevens van Aad. Sieren, want de structuren van dood materiaal, door weer en wind geteisterd, kwetsbaar en fragiel weet hij met zoveel karakter weer te geven dat de schoonheid ervan de kijker verbaast! Gewone waardeloze en weggegooide dingen worden fascinerend mooi. De vaak sobere kleuren en wonderlijke vormen zijn zo gedetailleerd weergegeven, met een grote technische vaardigheid in een wonderlijk, soms bedrieglijk eenvoudige compositie dat de werken vragen om aandacht en deze moeiteloos weten vast te houden. Soms is daarbij een hele sobere achtergrond gebruikt, dan weer een drukke, ook afhankelijk van het formaat van het werk. Schilderde hij eerst grotere objecten als hele huizen, deuren en kozijnen, tegenwoordig zijn het meer kleine voorwerpen die de compositie bepalen. Zijn werken zijn de afgelopen jaren dan ook een stuk kleiner geworden. Nieuw zijn de natuurschilderijtjes van Aad, hij heeft zijn leven lang wel polders en bossen getekend, maar sinds kort schildert hij ook deze landschappen, op klein formaat maar zo gedetailleerd, het is niet te geloven. Veel tijd wordt gestoken in het bepalen en opzetten van de compositie. Daarna wordt een schets op het paneel of doek gemaakt waarna met een lichte aquarelachtige olieverf in een monochrome kleur het schilderij wordt opgezet. Na droging wordt laag voor laag het werk opgebouwd, waarbij de details steeds verder worden uitgewerkt voor wat betreft kleur en diepte. Een waar monnikenwerk, tijdrovend en inspannend. Deze manier van werken geven Aad echter de meeste voldoening, laten hem een worden met het werk en de wereld om heen vergeten. Het is deze fascinatie en gedrevenheid die de toeschouwer terugziet in de stillevens en die ook ons laat zien dat de drukte van alle dag vergeten kan worden als we oog hebben voor de schoonheid van het kleine en vergankelijke.

Terug naar het overzicht